Monday, December 24, 2012

~~Bihun Kungfu~~

Bismillah...

Jom kita berkungfu... yeayyyyy...

aku ni bukan suka sangat pon citer2 kungfu... bosan... pelawok je lebih... terbang le... kuar api ler... kuar asap le.. macam agak tak logik kan? hehe... aku leeee korang aku xtahu...

Entry ni aku bukan nak citer pasal kungfu yg itu... tapi kungfu yg sangat sodap... very delicious.. betul ke spelling aku ni.. haha.. lantak..

korang pernah makan tak... aku menetap kat melaka ni dah agak lama.. 3years la mcm tu.. tapi if kuar ngan My Ensem Asben (MEA) gi mkn luar... sekali sekala je ye. aku rajin masak... rajin la sngat.. aku prefer kat kedai makan siam or thai la.. tak tahu la nape mmg tu peberet aku n MEA. dan bihun kungfu jadi menu pilihan.. hehe.. aku la.. MEA lebih suka makan nasi. bihun kan ala-ala diet gitu.. sedap weh. tak caya cuba rasa. hehe..

ada satu malam jam 11pm  seingat aku, aku sms MEA suh belikan aku bihun kungfu.. MEA keje pak guard je. jadi mlm kena ronda kampung. hehe.. jgn marah ye sayang..  dah dekat jam 12pm baru bihun kungfu sampai.. huhu... tekak boleh rasa bihun kungfu ni baru leh tidor.. mengidam apa aku ni.. padahal lapar.. kah3.. dah kenyang Alhamdulillah then baru leh lena.. mana tak gomoknye. pas makan tidor.. nak tengok rupa bihun kungfu ni... ni gambar nya..


ni le bihun kungfu... burukkan rupanya... buruk le sebab tapau.. kl makan kat kedai panas2 takde le rupa mcm gini... aku sempat google resepi bihun kungfu ni... meh kita kongsi bersama..



Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 50 gm bihun
  • 30 gm isi ayam
  • 6 ekor udang
  • 2 ekor sotong - dipotong tiga
  • 2 ulas bawang putih - ketuk/hiris
  • 2 biji telur - 1 gaul dgn bihun,1 lg guna diakhir proses memasak
  • 4 tangkai kailan/sawi
  • lobak merah - ikut suka nak byk mana
  • 50 gm putik jagung
  • fish cake secukup kegunaan
  • 2 sudu besar tpung jagung - bancuh dgn sedikit air
  • sedikit sos tiram
  • sedikit kicap cair
  • sedikit air - bergantung byk mana kuah yg kita nak
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. rendam bihun,tos dan gaul bihun dengan telur yg telah dipukul - goreng seketika atau sehingga bihun mula mengeras sedikit.angkat dan ketepikan.
  2. tumis bawang putih,isi ayam,sotong dan udang.
  3. tambahkan sedikit air dan masukkan sos tiram,kicap cair dan garam secukup rasa.
  4. kemudian masukkan putik jagung,lobak merah dan kailan/sawi.gaulkan rata.
  5. apabila sdh mendidih,masukkan bancuhan tepung jagung dan telur.
  6. sesuaikan rasa dan tuang ke atas bihun yg tlh di goreng td.
  7. susun dengan kemas fish cake yg telah di celur,taburkan bawang goreng dan daun bawang jika suka.
  8. sedia utk dihidangkan.
http://www.myresipi.com/





clear sikit gambar ni... senang tak nak masak ni.. aku tak tahu sbb lom pernah masak sendiri.. boleh??? 
walau pape pon cubala ye... tak perlu masak. pergi je kedai tahi then order je. senang.. sekian saje...


ilalliqo' wa ma'assalamah...

No comments:

Post a Comment

HATIKU MILIK ILAHI

HATIKU MILIK ILAHI